Crisi climàtica, tecnociència i espiritualitat
Grup de Recerca en Tecnodiversitat i Qualitat Humana (GRTQH)
Com a resultat de la Jornada sobre diversitat religiosa, emergència climàtica i discurs de l’odi (2022) i de les Jornades sobre tecnociència, ecologia i diversitat religiosa (2023), organitzades per AUDIR amb el suport de la Fundación Pluralismo y Convivencia, AUDIR ha decidit crear un Grup de recerca sobre tecnodiversitat i qualitat humana.
La consciència ecològica de les religions
Des del seu origen, la humanitat ha experimentat la seva estreta dependència respecte dels elements naturals, indispensables per a la seva existència, una dimensió que tenen en compte totes les tradicions religioses en la seva visió del món, de l’ésser humà i de les seves relacions amb la natura. Algunes tradicions han divinitzat les potències naturals, mentre que d’altres han rebutjat aquesta divinització perquè l’han considerat una forma d’idolatria. Totes, però, porten ensenyaments relatius a la responsabilitat dels éssers humans amb vista a la preservació d’aquest preciós entorn natural.
El patrimoni verd de les religions
El mite modern, que avui dia es pot qualificar de mite global, és posat en qüestió per la crisi ecològica que amenaça el futur de la Terra i de la humanitat. Aquesta presa de consciència ha suscitat un redescobriment de l’ensenyament de les tradicions religioses relatiu al lloc que ocupa i al paper que juga l’ésser humà en la natura. A Occident s’està reconsiderant l’aportació de les primeres religions (xamanisme, animisme, etc.) i la de les tradicions religioses de l’Àsia (confucianisme, taoisme, hinduisme i també el budisme). Tant si conceben la naturalesa com l’obra d’un déu creador com la manifestació d’un principi primordial, tant si la sacralitzen com si no, totes les tradicions religioses recorden a l’ésser humà que no n’és l’amo totpoderós, sinó un dels elements, solidari de tots els altres.
Religions, espiritualitat i la tecnociència
Vivim en un món dominat per les ciències i les tecnologies on un llenguatge abstracte, basat en la datificació i la quantificació de la realitat, condueix la humanitat a una relació desaxiologitzada (buidada de valors) amb els ecosistemes. Davant d’aquest fet ens preguntem: com podem recuperar aquesta relació profunda amb la natura? Les tradicions religioses i les savieses de la humanitat donen importància, des dels seus ensenyaments espirituals, al respecte i la cura del planeta, mostren el camí d’una espiritualitat de l’acció desinteressada per actuar al medi sense la pretensió de dominar-lo i eduquen el sentir per comprendre, des d’una qualitat humana profunda, que totes les espècies i el planeta som la mateixa realitat en interdependència i que hem de tenir-ne cura d’ella. Les ciències i les tecnologies han de posar-se al servei de la qualitat de vida i de les persones i del medi, però cal, per assolir aquest objectiu, posar els ensenyaments espirituals i de saviesa a l’extrem oposat de la balança per aconseguir un equilibri que harmonitzi les tecnociències i la cura del planeta. Ja ho va dir el físic alemany Albert Einstein la ciència sense religió és coixa i la religió sense ciència és cega.
Històric de Jornades
Jornada sobre diversitat religiosa, emergència climàtica i discurs de l’odi (12 de maig 2022)
Jornades sobre tecnociència, ecologia i diversitat religiosa (26 d’octubre i 9 de novembre 2023)